ارزش غذایی | خواص و منافع | هر آنچه باید در مورد گردو بدانید

گردو-بنر


گردو ۱۰۱ : ارزش غذایی | خواص و منافع | هر آنچه باید در مورد گردو بدانید


گردو ، گردکان و یا جوز (به عربی)، میوه یا مغز خشک شده آن به عنوان ماده غذایی استفاده می شود. حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ بوده و همچنین کاهش دهنده چربی خون می باشد. این میوه و خشکبار که منافع و خواص بسیار زیادی بر سلامتی انسان دارد هزاران سال است که که به عنوان غذا و دارو جهت پیشگیری و درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه با این ماده غذایی ارزشمند بیشتر آشنا می شویم.

  1. تاریخچه
  2. کشورهای تولید کننده
  3. کشورهای مصرف کننده
  4. گیاه شناسی
  5. انواع
  6. ارزش غذایی
  7. میزان ویتامین در ۱۰۰ گرم
  8. میزان مواد معدنی در ۱۰۰ گرم
  9. خواص
  10. مضرات / احتیاط در مصرف
  11. نحوه مصرف
  12. اطلاعات تکمیلی و خرید
  13. منابع

نام علمی: Juglans regia

جنس: Juglans

خانواده: Juglandaceae

انگلیسی: walnut

تاریخچه

درخت گردو به صورت خودرو برای هزاران سال روی کره زمین رشد می کرده است. شواهدی از وجود این درخت در دوره سوم زمین شناسی (سنوزوئیک) دیده شده است.

منشا آن هند و نواحی اطراف دریای خزر می باشد. در برخی منابع نیز کوه های هیمالیا را منشا آن ذکر کرده اند.

معروفترین نوع آن گردوی ایرانی یا پارسی (Persian walnut) می باشد که به آن گردوی انگلیسی هم می گویند. ظاهرا با توجه به اینکه انگلیسی ها این محصول را به آمریکا منتقل کرده اند با نام گردوی انگلیسی شناخته شده است.

این درخت از ایران به خاورمیانه منتقل شده و سپس به رم و یونان رسیده است. در قرن چهارم میلادی رومی ها گردو را به اروپایی ها معرفی کرده و کشت آن در اروپا و انگلیس رایج گردید. بعد از آن انگلیسی ها، آمریکا را با این محصول آشنا کرده اند.


کشورهای تولید کننده

طبق آمار فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) برای سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۴ کشورهای چین، آمریکا، و ایران بزرگترین تولید کننده های گردوی با پوست در جهان بوده اند. لیست کامل تولید کنندگان به شرح زیر می باشند:

  • چین
  • آمریکا
  • ایران
  • ترکیه
  • اوکراین
  • مکزیک
  • رومانی
  • هند
  • فرانسه
  • مصر

کشورهای تولید کننده گردوکشورهای تولید کننده گردو

بزرگترین کشورهای مصرف کننده

طبق گزارش سایت indexmundi.com بزرگترین مصرف کننده های گردو، به ترتیب کشورهای چین، اتحادیه اروپا، و ترکیه می باشند. لیست کامل کشورهای مصرف کننده به شرح زیر می باشند:

  • چین
  • اتحادیه اروپا
  • ترکیه
  • آمریکا
  • هند
  • ژاپن
  • اوکراین
  • کره
  • امارات
  • کانادا

کشورهای مصرف کننده گردوکشورهای مصرف کننده گردو

 گیاه شناسی

درخت گردو یا جوز با نام علمی Juglans regia گیاهی از جنس (سرده) Juglans و خانواده (تیره) Juglandaceae است.

معروفترین گونه آن همان Juglans regia و یا گردوی فارسی (ایرانی) (Persian walnut) می باشد که برای مغز و چوب سختش پرورش داده می شود. نوع دیگر Juglans nigra و یا گردوی سیاه می باشد که عموما برای چوبش پرورش داده می شود ولی مغز آن قابل استفاده بوده و مزه متفاوت و دلچسبی دارد.

طول درخت گردو ۱۰ تا ۴۰ متر متغیر می باشد. این درخت تک پایه بوده، یعنی گل نر و ماده هر دو روی یک درخت می باشد و برای گرده افشانی نیاز به درخت دیگری نیست.

چوب این درخت بسیار محکم بوده و در صنایع دستی نظیر منبت کاری، و ساختمان سازی استفاده می گردد. همانطور که گفته شد گردوی سیاه عموما جهت استفاده از چوب آن پرورش داده می شود.

انواع گردو

انواع گردو بر خلاف پسته هنوز دسته بندی دقیقی نشده اند. برخی از انواع معروف گردو در ایران عبارتند از پوست کاغذی، سوزنی، و سنگی. همچنین بر اساس محل کشت به عنوان گردوی تویسرکان، همدان، بافت کرمان، سبزوار و … شناخته می شوند.

ارزش غذایی گردو

مغز گردو از ۴% آب، ۱۵% پروتئین، ۶۵% چربی (غیر اشباع)، و ۱۴% کربوهیدرات تشکیل می شود که ۷% آن به صورت فیبر می باشد.

۱۰۰ گرم مغز گردو ۶۵۴ کیلو کالری انرژی داشته، منبع سرشاری از مواد معدنی بوده و به عنوان مثال ۱٫۵ برابر منگنز روزانه بردن را تامین می کند (۱۰۰ گرم آن). همچنین ماطبق جدول حاوی مقادیر زیادی انواع ویتامین B می باشد.

جدول زیر ارزش غذایی گردو در هر ۱۰۰ گرم را نمایش می دهد.

ارزش غذایی گردو در هر ۱۰۰ گرممواد غذاییمقدارواحدکربو هیدرات۱۳٫۷۱گرمچربی۶۵٫۲۱گرمچربی اشباع۶٫۱۲۶گرمچربی غیر اشباع (تک پیوندی)۸٫۹۳۳گرمچربی غیر اشباع (چند پیوندی)امگا ۳ و امگا ۶

۴۷٫۱۷۴گرمپروتئین۱۵٫۲۳گرمانرژی۶۵۴کیلو کالری

میزان ویتامین در ۱۰۰ گرم گردو

در هر ۱۰۰ گرم گردو ۰٫۳۴۱ میلی گرم ویتامین B1 موجود است که تا ۳۰ درصد نیاز روزانه بدن انسان را پوشش می دهد. همچنین حاوی ۰٫۵۳۷ میلی گرم ویتامین B6 و تامین کننده ۴۱ درصد نیاز روزانه بدن انسان می باشد.

۰٫۰۹۸۲۵%

میزان ویتامین در ۱۰۰ گرم گردوویتامینمیلی گرمدرصد پوشش نیاز روزانهتیامین (B1)۰٫۳۴۱۳۰%ریبوفلاوین (B2)۰٫۱۵۱۳%نیاسین (B3)۱٫۱۲۵۸%پانتوتنیک اسید (B5)۰٫۵۷۰۱۱%ویتامین B6۰٫۵۳۷۴۱%اسید فولیک (B9)ویتامین B12۰۰%ویتامین C۱٫۳۲%ویتامین D۰۰%ویتامین E۰٫۷۵%ویتامین K۰٫۰۰۲۷۳%

میزان مواد معدنی در ۱۰۰ گرم گردو

گردو حاوی مقادیر زیادی فسفر، روی، منیزیم، و منگنز بوده و بخش زیادی از نیاز بدن به مواد معدنی را پوشش می دهد.

میزان مواد معدنی در ۱۰۰ گرم گردومواد معدنیمیلی گرمدرصد پوشش نیاز روزانهکلسیم۹۸۱۰%آهن۲٫۹۱۲۲%منیزیم۱۵۸۴۵%منگنز۳٫۴۱۴۱۶۳%فسفر۳۴۶۴۹%پتاسیم۴۴۱۹%سدیم۲۰%روی۳٫۰۹۳۳%

* چربی غیر اشباع تک پیوند مضاعف (تک اشباع نشده) باعث کاهش کلسترول شده؛ و چربی غیر اشباع چند پیوند مضاعف (چند اشباع نشده) که خود به دو دسته اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ تقسیم می‌شوند باعث کاهش فشارخون و بیماریهای قلبی عروقی می‌گردند.

خواص گردو

چربی موجود در گردو از نوع غیر اشباع بوده و باعث کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می گردد.

مصرف ۲ عدد گردو در روز برای افزایش امگا ۳ بدن توصیه می گردد. امگا ۳ نقش مهمی در سلامت استخوان ها بازی می کند. همچنین مشکلاتی مانند کم خوابی، بی قراری، بد اخلاقی، و بیش فعالی در کودکانی که از کمبود امگا ۳ رنج می برند دیده شده است.

برای خوابی آرام می توانید برای وعده شام سالاد سبزیجات با گردو مصرف نمایید.

در آجیل ها بالاترین سطح آنتی اکسیدان در گردو و شاه بلوط گزارش شده است.

مصرف ۵۰ گرم گردو در روز با رعایت یک رژیم کم کلسترول و کم چربی اشباع شده، احتمال حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد.

مضرات / احتیاط در مصرف

زیاده روی در مصرف گردو در اشخاصی که مزاج گرم دارند سبب پیدایش زخم هایی در دهان می گردد.

همچنین مصرف آن برای افرادی که مشکلات معده و یا کبد دارند توصیه نمی گردد.

نحوه مصرف

پوست گردو نباید سوراخ یا ترک خوردگی داشته باشد زیرا باعث تغییر مزه مغز آن می شود. حتی این منافز می تواند منجر به کپک زدگی مغز آن گردد.

مغز گردو باید در محلی خنک و ظروف دربسته نگهداری کرد. به این روش در یخچال برای ۶ ماه و در فریز تا ۱ سال می توانید آن را نگهداری کنید.

در غذاهای ایرانی از گردو در تهیه خورش فسنجان استفاده می شود. همچنین از آن در انواع غذاها نظیر دوغ کشک، آب دوغ خیار، گردو اسفناج و انواع کیک ها استفاده می شود.

منبع:zozima

/ 0 نظر / 3 بازدید